2009年9月7日星期一

巫统要蔡细历当总会长?!



亲巫统的网络媒体《马来西亚内幕者》指巫统领袖认为,总会长拿督斯里翁诗杰的政治前途已画上句点。不但如此,巫统高层领袖认为翁诗杰对国阵和巫统都没有价值了。反而,蔡细历医生才是他们要的领袖。

首先,翁诗杰对巫统有没有价值,这是华社和马华关心的吗?我们马华在308前的唯唯诺诺,对巫统的“鞠躬尽瘁”,换来的就是15席的国会议席。面对凯里的“马来人在槟州被边缘化”,“华人是寄居者”,“华人剥夺我们的财富”等等的课题,因为我们曾经的沉默,因为我们曾经的懦弱,不敢向这些霸道的政党说不,不敢告诉他们说我们不高兴。因此,我们为我们的懦弱付出了惨痛的代价,记得华社如何说我们的马华领袖吗?只会在国会拿“瓶子”(botol=betul)和“椰子”(福建话的椰子就是-ya),甚至说我们是躲在巫统的sarung里面的。

如果同志们还记得这随身跟着马华多年的侮辱性言论的话,请把只会“依靠巫统”得一官半职,看巫统脸色的领袖扫除马华,不要再有汉奸了!


8 条评论:

匿名 说...

Bolehkah saudara tunjukkan bukti di mana Dato' Sri Ong Tee Kiat pernah mengkritik pemimpin UMNO secara terbuka di depan media masa berbahasa Inggeris dan Melayu ? Saya telah terima maklumat bahawa Dato' Sri Ong Tee Kiat sebenarnya jarang bercakap semasa dalam mesyuarat penting bersama dengan pemimpin UMNO dan Barisan Nasional. Adakah ini pemimpin Cina yang kita mahu ?

Chu Kong Ming (朱刚明) 说...

我想你应该写一篇用英文或马来文写的同样意思的文章.
要不然只有华人知道我们讲反霸反不公对待等等的不满.别人,尤其是巫统,根本不知我们领袖曾说过什么的不满.
我们不要在自家说一套,出门却是讲另一套.

这就是308时的马华困境了.

Ah Beng 说...

Saudara yang tak ada nama, sila tunjukkan maklumat sepertimana yang anda dapat dan buktikan kepada kita bahawa kenyataan anda tidak palsu. Jangan sekali-sekala memberi 'statement' yang tidak masuk akal. Adakah anda menganggap pemimpin UMNO ni semua bodoh ? Mereka tiada pegawai yang fasih dalam bahasa mandarin dan membaca suratkhabar bahasa mandarin setiap harikah ? Di samping itu, sila berikan penjelasan bahawa kenapakah Dato' sri Hisam selaku Menteri Pelajaran masa tu tahu apa yang Dato'sri OTK ucapkan dalam bahasa mandarin di Majlis Makan Malam Sekolah Cina Johor tu.. Berilah penjelasan !!!

lookcow 说...

Cakap banyak buat apa, jangan tengok belakang, tengok belakang bukan budaya BN.

Fikir bagaimana kekalkan kerusi BN pada pilihanraya ke13 baru penting.

Ah Beng 说...

lookcow,

Budaya BN buka tengok belakang kah ? i ingat BN suka tengok belakang dan kelirukan rakyat dgn sejarah masa lampau seperti UMNO,MCA & MIC sama-sama berusaha dalam pencapaian kemerdekaan..betapa sumbangan besar 3 parti ini dalam negara ni dan isytiharkan kebebasan rasuah di kalangan pemimpin BN seperti Tiong KS..Tak pandang belakang, mana ada depan?!

匿名 说...

bising bising pun brainless
pada masa sekarang ni,orang cina sudah benci MCA,bosan d MCA.
pada election yang akan datang,biarlah MCA dapat 0 dalam parlimen seat.
parti yang betul betul berani bersuara untuk orang cina adalah DAP,u boleh faham ke?
i pun orang cina,i tak faham mengapa kita nak buang masa dalam parti MCA yang hopeless ini.biarlah mereka.nak mati nak hidup,langsung tak berkaitan dengan kita pun.DAP boleh menganti tempat mereka.

ochubi 说...

HAHA..tht is right...Please write in English or Malay, so that others races know what we want...

But, i dont think you dare....

匿名 说...

Saudara Ah Beng,

Saya cuma kata Ong Tee Keat pilih berdiam diri dalam mesyurat penting yang melibatkan BN dan Kerajaan. Saya ada ramai kawan UMNO yang beritahu saya. Tapi sayang saudara tentu tidak ada maklumat seperti itu, pasal itu saudara sanggup sanjung Ong Tee Kiat seperti seorang wira Cina.